Продать квартиру самому будет невозможно? Вся правда законопроекта о риелторах

Oстaнні тижні зaкoнoпрoєкт №3618 “Прo ріeлтoрську діяльність в Укрaїні” нaбув ширoкoгo рoзгoлoсу тa oтримaв нeoднoзнaчні oцінки з бoку юристів, eкoнoмістів тa, влaснe, ріeлтoрів. Aвтoри дoвoдять, щo зaкoнoпрoeкт зaxистить укрaїнців від нeдoбрoсoвісниx прaцівників сфeри, які, дo тoгo ж, прaцюють в чoрну. Прoтивники кaжуть, щo зaкoнoпрoєкт тaки зoбoв’яжe грoмaдян викoристoвувaти плaтні пoслуги ріeлтoрa, a тaкoж фaктичнo дублює схему з платною базою даних з оцінки (сумнозвісні “майданчики Яценка”), але вже з ріелторами. 

Далі – коротка оцінка запропонованому регулюванню.

Навіщо цей билль?

На переконання авторів, законопроєкт має вивести з тіні ріелторські послуги, надавши перевагу доброчесним та захистити українців від недобросовісних ріелторів, а також збільшити доходи давно державного бюджету. Однак, у документах неважный (=маловажный) наведено жодних розрахунків. Невідомо, який получи и распишись сьогодні в Україні рівень тінізації сфери ріелторських послуг, якого рівня если досягнуто після впровадження нового регулювання, скільки від цього отримає держбюджет. 

Окремо зауважу відсутність оцінки витрат получи реалізацію законопроєкту (наприклад, скільки платникам податків коштуватиме створення реєстру) та побічних ефектів від його запровадження (чи вплине таке регулювання получай ціну житла). Законопроєкт і супровідні документи неважный (=маловажный) містять ані аналізу проблематики, ані причин їх виникнення, ані цифр. 

У документах немає відповідей і получи и распишись важливі для людей запитання. Чи будуть споживачі рієлторських послуг платити більше вслед операції з нерухомістю? Чи будуть рієлтори змушені підвищувати вартість власних послуг, ибо законопроект зобов’яже їх перед платної атестації чи сертифікації? Скільки коштуватиме стати ріелтором? Як це вплине получи и распишись вартість послуг на ринку нерухомості? Відсутність відповідей від авторів отнюдь не дозволяє оцінити доцільність прийняття законопроєкту. 

З відкритих звернень спільнот рієлторів можна зробити висновок, що невыгодный було проведено широких консультацій з тими, кого новостворене регулювання стосуватиметься. Для жаль, простий, але дієвий основа творення ефективної державної політики “нічого чтобы мене без мене” наразі дотримано мало-: неграмотный було. 

Чи справді билль захищає споживачів ріелторських послуг від недобросовісних ріелторів?

В среднем, у законопроєкті є низка норм щодо захисту прав споживачів ріелторських послуг — ріелторською діяльністю займатимуться лише сертифіковані фахівці, вплоть до яких висуваються певні професійні вимоги, из-за порушення законодавства про ріелторську діяльність запроваджується адміністративна відповідальність, ріелторські договори реєструватимуть та публікуватимуть у відкритій базі даних тощо.

Деякі з цих пропозицій є корисними, деякі створюють значні ризики. Относительно них — далі.

Чи зобов’язує законопроєкт користуватися послугами ріелтора для того купівлі-продажу чи оренди нерухомості? 

У законопроєкті зазначено, що його дія поширюється сверху процес здійснення фактично всіх операцій з нерухомим майном (купівля, продаж, оренда). Прямого обов’язку користуватись послугами ріелтора для того купівлі-продажу чи оренди нерухомості у документі немає. Однак, окремі положення законопроєкту до сей поры-таки унеможливлюють легальні операції з нерухомістю за исключением. Ant. с звернення до ріелтора.   

Наприклад, істотною умовою ради купівлі-продажу чи передачі в оренду нерухомості є реєстрація інформаційного паспорта нерухомості у Єдиній інформаційній базі даних. Близ цьому об’єкту нерухомості присвоюється індивідуальний реєстраційний факс. Без цього номеру мало-: неграмотный буде можливо оформити операцію з нерухомим майном. Близ цьому, право вносити інформацію для об’єкт нерухомості перед Єдиної інформаційної бази даних має лише ріелтор чи “інша уповноважена відповідно вплоть до закону особа”. 

Це формулювання можна тлумачити кількома способами:

– уповноважена законом индивид (ріелтор або інша персона, уповноважена законом вносити інформацію),
– представник особи, що має либерум вето вносити інформацію (представник ріелтора или іншої особи, уповноваженої законом вносити інформацію). Оскільки жоден постановление прямо не передбачає прерогатива будь-якої особи крім ріелтора вносити інформацію задолго. Ant. с системи, власник не матиме такого компетенция.

Відтак, хоча положення законопроєкту напрямки і не передбачають обов’язку користуватися послугами ріелтора угоду кому) купівлі-продажу чи оренди нерухомості, власник нерухомості таки если змушений звертатися до нього с целью внесення інформації про об’єкт нерухомості в Єдину інформаційну базу даних.

Чи справді билль віддає ріелторів у руки “ріелторської палати”, якій платитиме вполне ринок?

Відповідно до законопроєкту, получи и распишись ринку ріелторських послуг з’явиться єдиний недержавний редуктор ― громадська спілка під назвою “Національна федерація фахівців у сфері ріелторської діяльності”, покликана контролювати якість ріелторських послуг. Членами такої організації мають стати усі представники бізнесу, сверху яких покладається обов\’язок сплачувати внески. Задля членства у федерації, кожен ріелтор повинен войти платну професійну підготовку у акредитованому закладі та атестацію/ сертифікацію/акредитацію кваліфікаційно-сертифікаційною комісією у складі федерації. 

Отримавши позитивну оцінку комісії, ріелтора если включено до Єдиного реєстру фізичних осіб, юридичних осіб та професійних об’єднань у сфері ріелторської діяльності, держателем якого також є федерація. І тільки після цієї процедури ріелтор зможе легально надавати послуги. Кожні чета роки ріелтори повинні підвищувати кваліфікацію получи базі комісії на платній основі.

Хозяйка ідея професійного самоврядування, а точніше ― саморегулювання, могла б стати поштовхом к розвитку ринку. Однак обрана авторами законопроекту манекенщица її реалізації несе ризик появи неконтрольованої монополії.  

Зокрема, билль наділяє Федерацію унікальним правом допуску рієлторів после професії, створенням обов’язкових по виконання всіма ріелторами правил, а також статусом єдиного держателя як реєстру суб’єктів ріелторської діяльності, беспричинно і бази даних договорів. У пирушка же час, у законопроекті безвыгодный передбачено запобіжників ані від зловживань коштами, які збирає федерація, ані від несанкціонованих втручань накануне обох реєстрів. 

У підсумку, всупереч задекларованим намірам, билль передбачає невиправдано обтяжливу процедуру щодо надання ріелторських послуг під время відчуження та надання в оренду нерухомого полынья, наслідком чого буде зростання ціни продажу та оренди такого прорубь. 

Незважаючи на ідею авторів встановити прозорі устав гри на ринку ріелторських послуг, законопроєкт може призвести перед монополізації ринку однією неурядовою організацією, що несе додаткові корупційні ризики та городить під сумнів конкурентні засади розвитку ринку. 

Безотложно з тим, законопроєкт містить цілу низку положень, що поліпшують захист прав споживачів ріелторських послуг. Аналітика експертів Офісу ефективного регулювання BRDO свідчить, що підтримка законопроєкту №3618 в запропонованій редакції може критически вплинути як на споживачів, в такой степени і надавачів ріелторських послуг в Україні. 

И старый и малый материалы автора
Даже если Вы заметили орфографическую ошибку, выделите её мышью и нажмите Ctrl+Enter.

Комментирование и размещение ссылок запрещено.

Комментарии закрыты.