Тренды на рынке недвижимости

Брaв учaсть у дискусії щoдo ринку нeруxoмoсті. Вирішив зaписaти свoї думки, які гoтувaв дo цьoгo зaxoду, — мoжe, кoмусь стaнe в пригoді. Звичaйнo, нe прeтeндую нa істину в oстaнній інстaнції.

1. Нинішня кризa є дужe відміннoю від пoпeрeдніx, її пeрeбіг мaйжe нeпeрeдбaчувaний. Aлe вoднoчaс всех благ-якa кризa (і нинішня тaкoж) нe лaмaє трeндів, щo спостерігалися задолго. Ant. с її початку, а навпаки, весьма їх прискорює. Тому аналіз трендів допоможе змоделювати ситуацію під пора та після кризи, а сценарне планування (з обов’язковим розумінням точок розщеплення сценаріїв та індикаторів повороту) допоможе бізнесу в умовах крайньої невизначеності.

2. Ця криза с целью ринку нерухомості дуже відмінна від кризи 2008-2009-х. Сообразно-перше, нині ринок далеко не такий перегрітий, як був тоді. Числом-друге, він набагато менше закредитований. После-третє, нині маємо набагато більш адекватний политика гривні та професійний незалежний Національний банчишко.

3. По сегментах комерційної нерухомості:

3.1. Торговельна нерухомість. Криза изо всех сил вдарила по цьому сегменту, і безграмотный факт, що він відновиться в повному обсязі. З одного боку, незважаючи сверху певний перегрів, до кризи потоки покупців прибували расчетливо на кожну нову локацію. З іншого боку, після кризи хоч і если відкладений попит, але водночас значно менша купівельна спроможність, а певна частина торгівлі пішла в онлайн і малограмотный повернеться (інша частина повернеться после споживчі стереотипи, що переживуть кризу, а частина сегментів споживчих товарів загалом невыгодный перейшла в онлайн). Водночас грандиозный тренд на зменшення споживання зрештою стане помітним.

3.2. Офісна нерухомість. Цей секция почуває себе не таким (образом погано, хоча орендарі вимагають зниження став та зменшують обсяги. Але (в найбільшою мірою проявляються нові тренди: віддалена робота, нові організаційні культури, неволя в гнучкості. Офіси потрібні, але зовсім отнюдь не такі, як до кризи. Если менше запит на пафосність, більше запит возьми гнучкі, адаптивні офіси.

Подписывайтесь бери рассылки Liga.net – только сердцевина в вашей почте

Офісний простір если зменшений і краще пристосований задолго. Ant. с режиму, коли всі співробітники Водан або кілька днів сверху тиждень працюють віддалено, — це реалізується с подачи концепцію hot desk, коли співробітники маловыгодный мають виділених робочих місць, а займають вільні місця, коль бувають в офісі.

Також дуже важливими є простори в целях нарад і зібрань, бо віддалена робота потеть періодичні фізичні зустрічі важливішими. Збільшується попит бери коворкінги через їхню більшу гнучкість та небажання орендарів займатися господарськими проблемами. Також нікуди маловыгодный подінеться тренд гігієни офісного простору.

3.3. Готельна нерухомість. Поки путешествие заблоковано, то заблокований і цей макросегмент. У середньостроковому горизонті внутрішній индустрия (путешествий значно виросте (через транскордонні обмеження та зменшення платоспроможності), а далі если видно.

3.4. Складська нерухомість. После этого все гаразд, тому що зростає електронна комерція. Особливо потрібні “склади останньої милі”.

4. Житло. В соответствии с-перше, житло у нас завжди було інвестиційним товаром, що заміняє неіснуючий фондовий ринок. Консервативні покупці вкладають у житло як в інвестицію, а спекулятивні користуються великим обігом ринку, щоб заробити.

Присоединяйтесь к Instagram Liga.net – тогда только то, о чем ваша милость не можете не познавать

Тому попит нікуди безграмотный подівся, хоча грошей получается менше — але водночас следственно небезпечно їх тримати получай руках у великій кількості в умовах загрози девальвації безграмотный лише гривні, а й інших валют (подивіться, як всі центробанки нині друкують гроші).

В области-друге, тренд на віддалену роботу, до умопомрачения акцентований карантином, створює запит сверху трохи інше житло — таке, що дає можливість зонування, особистого простору в (видах різних членів сім’ї (якщо ви віддалено працюєте, а ваші діти віддалено навчаються, в таком случае ви розумієте, про що я).

Водночас, якщо ми більше часу проводимо вдома, так хочеться мати нормальний прибудинковий простір, різноманітну інфраструктуру навколо.

Та й загалом, величайший тренд, який можна було би назвати “креативне місто”, руйнує концепцію спального району (ми з Євгеном Пестерніковим писали относительно це ще 10 років тому).

Якщо ми шелковичное) дерево і живемо, і працюємо, і відпочиваємо, в таком случае наше житло повинно відповідати зовсім іншим вимогам, ніж если ми лише приїжджаємо сюди переночувати. Вимоги после планування квартир і будинків, впредь до прибудинкових територій, публічних просторів та інфраструктури збільшуються (а частина девелоперів оборона це навіть не замислюється, і я з жахом дивлюся в їхні новобудови).

Нарешті, нове покоління за-іншому відноситься до власності (цінує свободу і гнучкість більше, ніж власність), що зменшить попит возьми купівлю приватного житла і збільшить попит в оренду (у тому числі короткострокову, co-living і т.п.) та змінить эквилибр бізнес-моделей на ринку житлової нерухомості.

5. Підсумки. Загалом інвестори (малограмотный лише приватні, а й корпоративні) нині чумы тримати великі обсяги грошей (“сидіти в кеші”) сверх їхній надлишок та загрозу девальвації, а також поверх все ще низьку довіру впредь до банків. Тому нерухомість видається непоганим інвестиційним активом. Але питання — яка нерухомість? Дивимося получай великі тренди і моделюємо зміну попиту.

Комментирование и размещение ссылок запрещено.

Комментарии закрыты.